Néha minden túl egyszerűnek tűnik. Néha nem.

diabanyu

Pár hasznos tanács gyerekeseknek, hogy ne a főzéssel töltsd az időt

Hogyan készítsünk ételt a gyereknek a lehető legkevesebb idő alatt?

2019. július 25. - Bak Bernadett

Ha a gyermeked diabétesszel él vagy valamilyen allergiával, az intézményekben is tartania kell a diétát, ezért ő másmilyen ételt kap, mint a többiek. Nem tudom más intézményekben hogyan működik, nálunk itt az óvodában minden allergiás és diabéteszes gyermek ugyanazt kapja. Ez a mi esetünkben problémát jelentett, és nem értettem, aznap vajon melyik ételt gondolta a dietetikus lassú felszívódásúnak, ami nekünk kritikusan fontos.

Kezdetben optimista voltam és bizalommal bírtam az ételszállító cég felé. Dávidot, a kisfiamat, aki 1 éves kora óta él 1-es típusú diabétesszel, úgy hoztam el a bölcsödéből, hogy mindent megevett, amit elé raktak, még azt is, amit otthon nem. Ez nem az én érdemem volt, hanem Joli nénié, a családi napköziben.

Ez működött továbbra is 1,5 hónapig, azután Dávid nem akart enni többé, amivel több probléma is van. Már kezdetben is mindig kaotikus lett ebéd után a vércukra, legtöbbször óriási emelkedés után, óriási zuhanás jött, de nem sokkal később sokkal nagyobb problémát okozott, hogy előre megkapta az inzulint, és nem akart enni.

Aztán húztuk- csavartuk, de bármit csináltunk, a cukra sem lett jobb, és probléma lett az evés számára.

Otthon sokat kísérleteztem, hogy talán a déli inzulin beállításunkkal van gond, de hétvégén, vagy amikor otthon volt, jól működött együtt az inzulin és a bevitt szénhidrát.

Január elején összeszedtem magam, és elhatároztam, hogy itthonról viszem a napi elemózsiát, a helyzet tarthatatlan.

Ehhez először is engedélyre van szükség az intézményvezetőtől. Nálunk volt egy kis kavarodás, de csakis miattam, végül megkaptuk.

De még mindig ott volt a nagy kérdés, hogyan fogom munka mellett megoldani úgy, hogy a családra is maradjon elég idő? Óh igen, van, aki 3 gyerek mellett is dolgozik és főz, én azonban nem ez a típus vagyok. Csodálok minden anyát, aki képes erre. Mi este mindig hideget ettünk, nagyon ritkán főztem.

tg-kitchen_clock_large.jpg

Szóval eljutottam arra a pontra, hogy soha többé menza. Ez rögösebb, de biztosabb út, tényleg aggódtam Dávid pszichés egészségéért, és az esetleges szövődmények miatt, amit a vércukor ilyen fokú ingadozása okozhat.  Mindössze tervezésre és szervezésre volt szükség hozzá, és kb napi 15-20 percre.

Lássuk, hogyan csinálom, hogy a lehető legkevesebb időt töltsem el vele? 

  1. Tervezés

Tervezés nélkül nem megy. A spontán főzés gyorsan kiborít, és mindig korlátolja a lehetőségeket a „mi van éppen itthon” hozzá.  

Így egy nap leültem, és megterveztem a menüt 1 hónapra. Persze nem fejből találtam ki mindent, keresgéltem ovis étlapokat, amiből ötleteket merítettem. Azt biztosan tudtam, hogy a levesekre nem lesz időm, nem is foglalkoztam vele. Nagyon finom levese van az egyik ételszállító cégnek, és természetes alapanyagokat tartalmaz, így azt rendelem. Heti 2-3 nagy adag levest veszek, azt osztom el 5 napra.

Késztettem egy excel táblát, amit kinyomtattam és elhelyeztem a konyhában.

Az idő menedzsement miatt tematikus heteket csináltam:  

Darált húsos hét

A tervezésnél figyelembe veszem az ételhez szükséges anyagokat, és az ételsor felállításánál a húsok és az azokból készíthető ételek alapján alakítom ki a heteket.

Így van darált húsos hét. Fél kg-ból készítek fasírtot a főzelékre, paradicsomos ragut a bolognaira, és zöldségekkel, illetve tejszínnel is lehet kombinálni rizs mellé. Én minden héten bedobok egy édes ebédet is. Tejbegríz, tejberizs, diós vagy mákos tészta.

A húst mindig hétfőn készítem el, ezen a napon egy kicsit több időt töltök a konyhában. A fasírthoz külön veszem a húst, bekeverem és megsütöm, míg a darált hús többi részét megsütöm, ízestem és elteszem. A többi napon nagyon gyorsan tudok rá tenni paradicsomos szószt és készen is van a bolognai 8 perc alatt, mert annyi idő alatt fő ki a tészta, vagy éppen amíg megfőzöm a rizst, összevágok pár zöldséget, megfonnyasztom, teszek hozzá a sült húsból a végén, és meglocsolom tejszínnel. A kreatívitás csak rajtam, és a gyerekem ízlésén múlik. A fő szempont, hogy a hét többi napján, a köret idejének elkészítése alatt készen legyen az egytálétel másnapra.

img_2352.jpg

Sült húsos hét

Hasonlóképpen, itt hétfőn felkockázom és megsütöm a húst egyben. A hét többi napján öntök rá tejszínt, főzelékre teszem, készítek hozzá valami mártást, csinálok belőle pörköltet, csak a paprikás alapot kell megcsinálni, vagy rizseshúst. 

Hétfőn mindig azt csomagolom be, amit vasárnap ettünk.

  1. Szervezés

Miután megtervezem a hetet, hétvégén bevásárolok, ezzel sem kell az időt töltenem a hétköznapokban.

Tervezéssel és szervezéssel könnyen megvalósítható a dolog, de hétvégén 1-2 órát rá kell szánni, hogy átgondoljam. És ha foglalkozáson vagyunk, vagy vendégségben, akkor a tejbegrízt, vagy egy kis spagettit reggel is el tudom készíteni 10 perc alatt. :)

Neked milyen trükkjeid vannak?

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://diabeteszesagyermekem.blog.hu/api/trackback/id/tr9514979556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása