Néha minden túl egyszerűnek tűnik. Néha nem.

diabanyu

Vércukorkímélő, kedvenc kenyerünk receptje

2018. február 07. - Bak Bernadett

2017 augusztus. Egyik reggel arra ébredtem, hogy születésnapomra egy mindentudó robotgépet kérek. Ami tud dagasztani, keverni, habot verni, turmixolni, darálni, aprítani. Még nem tudtam, mit fogok vele pontosan csinálni, de már akkor gyanús volt, hogy egyszer szükségem lesz rá

Az előjelek:

  • Sokat szenvedtem, mit adjak az én szuperválogatós fiamnak reggelire, mert bármit is csináltam neki, minden pékáru nagyon megemelte a vércukorszintjét.
  • Anyósom elkezdett kísérletezni egy saját kenyérrecepttel, ami nem emelte az egekbe Dávid vércukorszintjét, és ráadásul ízlett is neki.
  • Augusztus végén végre belecsaptam egy diétába, és kezdetben nagyon szigorúan számoltam a szénhidrátot, amit megettem. A bolti kenyerekből csak egy szeletet ehettem.

Minden motivációm megvolt ahhoz, hogy sütni kezdjek. Kezdetben csak kenyeret. Minden nap. Aztán belevetettem magam a kelt tészták és kalácsok rejtelmeibe is. Hogy értettem-e hozzá?

A szülői házból úgy kerültem ki, hogy megtanítottak sütni- főzni, de 20 évig semmi késztetést nem éreztem hogy a sütő mellett álldogáljak. Voltak emlékeim, mit hogyan kell csinálni, milyen sorrendben és mire kell figyelni, így végzetes hibákat nem követtem el. (Köszi Anya!)

De a legjobban az esett, mikor a férjem azt mondta, 14 év után is tudok neki még meglepetést okozni. J 

Egy szó mint száz, nagy szeretettel osztom meg veletek a kedvenc kenyerünk receptjét. Anyósom kovásszal készíti, de én még egyelőre maradtam az élesztős verziónál. Kinek van ideje még a kovászt is „etetni” minden nap? :)

kenyer.jpg

Hozzávalók:

100gr / 30 CH

  • 100 gr fehér tönkönyliszt
  • 225 gr teljes kiörlésű tönkölyliszt
  • 75 gr búzasikér
  • 1 ek. útifűmaghéj
  • 2 ek. olívaolaj
  • 2 tk. só
  • 3 dl víz
  • 1 csomag élesztő

A hozzávalókat betöltjük a keverőtálba és kb 10 percig dagasztjuk. Az élesztőt elég belemorzsolni, nem kell futtatni.

Dagasztótálba tesszük, vagy letakarjuk a keverőtálat és a duplájára kelesztjük.

Amikor megkelt, bemelegítjük a sütőt, a sütő aljára vizet teszünk.

Kinyújtjuk a kenyeret. Nekem műanyag nyújtódeszkám van, zabkorpát szoktam önteni rá, hogy a tészta is felvegye. Sütőpapírral bélelt formába tesszük.

Alsó és felső sütésen 50 perc alatt, 200 fokon szép barnára sütjük. A sütő aljáról 15 perc után kivesszük a vizet, így lesz ropogós a héja. 

A bejegyzés trackback címe:

https://diabeteszesagyermekem.blog.hu/api/trackback/id/tr1813642076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hidroponi 2018.02.08. 10:51:02

zabkasat gyumolcsokkel...

Raketta25 2018.02.08. 10:51:39

Szia! Először is: nem kell a kovászt mindennap etetni. A tésztagyúrás előtt 10-12 órával megeteted, utána használod, a maradékot pedig beteszed a hűtőbe. Ott elvan magában, hozzá sem kell nyúlni. Több hét után is életben van. Kiveszed a hűtőből, vársz pár órát, hogy szobahőmérsékletű legyen, és eteted. :)
Másodszor: nyugodtan próbáld meg több vízzel. A pékek hidratáltságot számolnak (a folyadék tömegét elosztják a liszt/szárazanyag tömegével). A Te tésztád 50-55%-os hidratáltságú lehet, szerintem menj fel egészen 60-65%-ig. Én most 68%-os kenyereket sütök.
Harmadszor: még jobb lesz az eredmény, ha az első kelesztés és utána az átgyúrást követően még egyszer keleszted (elég 1-1,5 óra). Így újraképződnek a gázok és még szebb, foszlósabb kenyeret kapsz.
Negyedszer: próbáld meg jénai tálban, vagy öntöttvas edényben, vagy kerámia tálban sütni, olyanban, aminek van teteje (és persze tűzálló). Az első 25-30 percben fedővel, utána pedig fedő nélkül. Így nem kell vizet rakni a sütőbe, mert a fedő miatt a saját gőzében sül a kenyér.

Próbáld ki, ha van kedved ezeket, kíváncsi vagyok mik lesznek a tapasztalataid. Én kb. 2-2,5 éve sütök kenyeret, mostanra mondom azt, hogy kb olyat tudok sütni, amilyet elgondoltam a kezdetekben. Ja, és nálam feltétel, hogy liszt, víz és só (a kovász is liszt és víz) van a kenyérben, más adalékot nem használok. (Oké, néha a magok mennek bele, vagy búzacsíra.)

Mind csak ötlet, de szerintem hasznosak. :)

Bak Bernadett 2018.02.08. 11:14:36

@hidroponi: Piszok kölyök nagyon válogatós, és nem eszi meg. :) Én imádom, de sajnos reggel a zabpehely sok diabéteszes embernél megemeli a cukit. Nálunk nem tudom mi a helyzet, mert 1 kanálnál többet még sosem evett belőle.

Bak Bernadett 2018.02.08. 11:17:55

@Raketta25: Köszönöm az infókat, mind nagyon szuper. A vizet saccoltam, nem szoktam mérni, de kb tényleg 2 dl, 2,2 dl vizet használok hozzá, hogy még ne legyen túl puha a tészta.
Nincs élesztő íze, de megnézem majd fél csomag élesztővel is, lehet, hogy elég lesz.
A dupla kelesztést mindenképpen kipróbálom és beszerzek egy tűzálló tálat is, aminek van fedője. :)

Raketta25 2018.02.08. 11:39:06

@Bak Bernadett: Fél csomag élesztő bőven elég. Sőt nekem van olyan receptem is, amibe összesen 5 gr élesztő van, a begyúrt tészta pedig 700 gr. :) Igaz, hogy az egy éjszakán át kel először, aztán megint 10-12 órát a hűtőben. (Szobahőmérsékleten elég neki 4-5 óra is.) :) Az egyik legjobb kenyeres könyvemben olvastam, hogy az időt és a hőmérsékletet is úgy kell tekinteni, mint a tészta összetevőjét. Én is nagyon sokat próbálkoztam, mire sikerült eltalálnom azt, ami ízlik is, és szép is. (Pl. az élesztős kenyerek elve savanyúbbak, főleg, ha hűtőben kelnek. Ezzel is játszani kellett, hogy ha túl savanyú, akkor vagy meg kell oldani, hogy ne legyen hidegben, vagy kevesebb kovász, vagy pl. rozsliszt, ami édesebb egy picit.) Jó játék ez, én nagyon élvezem még most is, hogy mennyi mindennel lehet befolyásolni a végeredményt.

hidroponi 2018.02.08. 11:47:40

@Bak Bernadett: en is cukros vagyok..
a reggeli zabkasa (natur zabpehely!, viz, fahej, mazsola, /banan,alma,mirelit malna,stb/) nalam teljesen rendben van..annyi rost van benne, hogy alig emeli meg a cukrot..
a sima reggeli: tejeskave, peksutemeny nalam sokkal rosszabb.
ugy latszik nem vagyunk egyformak. :)

Bak Bernadett 2018.02.08. 11:52:10

@hidroponi: A zabpehely is olyan mint a durumliszt. Mindenkinek máshogyan reagál a szervezete. :) Az én gyerekemek a sima tk kenyér emeli a vc szintjét. A jelenlegi recept azóta nem emel, hogy belekerült a búzasikér és az útifűmaghéj. Utóbbi a diatetikusunk tanácsa volt. De érdekességképpen, amikor elutazunk, akkor belefér a reggelibe egy-egy sima fehér kifli, és láss csodát, sosem emeli meg a cukiját. Inkább már meg sem akarom érteni a miérteket, néha annyira bonyolultan tűnnek.
süti beállítások módosítása