Az óvoda. Az intézmény, ahová a gyermekünk legalább 3 évet jár.
Dávid 3 éves. 1 éves korábban diagnosztizálták 1-es típusú cukorbetegséggel.
Ez az élete. Tudja, hogy neki más ételt adnak, mint a többieknek. Elfogadja, ha nem ehet a többiekkel. Tudja, hogy ha a kezébe adnak egy szőlőcukrot, azt meg kell ennie. Tudja, hogy mindent ételt meg kell ennie, amit adnak neki. Tudja, ha alvás közben a szája elé tesznek egy szívószálat, akkor abból innia kell. Tudja, hogy meg kell állnia, és nyugton kell maradnia, amíg az inzulinpumpáját nyomkodják.Tudja, hogy megszúrom 2 naponta, mert ezen keresztül jut inzulin a szervezetébe. Tudja, hogy ha mozog közben, esetleg bevérzik, és újat kell szúrni, ezért nem mozdul. Tudja, hogy nem ehet, ha azt mondom most magas a vércukra, és várunk egy kicsit.
Tudja, és nem ellenkezik.
Sokkal többet tud, mint egy „átlagos” 3 éves.
Mégis, Dávidtól félnek a pedagógusok és elutasítják őt.
Dávid kezelését illetően a hazánkban elérhető legmodernebb technológiával rendelkezünk.
Inzulinpumpát használunk, amibe be kell írni az elfogyasztott étel szénhidráttartalmát. A szenzornak köszönhetően folyamatosan látjuk Dávid vércukor értékét, és a készülék jelez (csipog), ha alacsony vagy éppen magas a vércukor. Én is, és Dávid édesapja is látjuk a vércukrát bárhol legyünk is, így proaktívak tudunk lenni, és azonnal tudunk üzenni mit kell csinálni.
Mit kell tenni?
- A pumpa riasztásokat leokézni (alacsony vagy magas)
- Ha alacsony, akkor szőlőcukrot és kekszet adunk neki
- Ha magas, a pumpán keresztül adunk plusz inzulint
- Étkezés előtt be kell adni az étel szénhidtráttartalmát (mindig ugyanaz)
Ezek egyébként komoly feladatok, amelyek tényleg plusz figyelmet igényelnek.
Kifogások, amellyel a pedagógusok élnek:
- Nem vagyok egészségügyi szakember
- 25 gyerek mellett erre nincs idő
- Ez túl nagy stresszel jár (ez volt a legőszintébb eddig)
- Erre nem tudunk figyelni
- Nem tudom a felelősséget vállalni érte
- Nem kötelességem ezt megtenni
- Nincs hozzá képesítésem
Jelenleg kb 4000 (nem pontos szám) 1-es típusú diabétesszel élő gyerek él hazánkban. Felmerül a kérdés, hogy miért működik a dolog, 25-30 fős csoportokban? Miért tudnak bizonyos helyeken erre figyelni? Miért vállalják el, mi ösztönzi őket erre? És vajon milyen az élet egy diabéteszes gyermekkel az óvodacsoportban?
A következő időkben meglátogatok pár olyan csoportot, ahol jól működik a gyerek integrálása az óvodába, és megkérdezem az óvónéniktől vajon mi lehet a titok?
Ha képben akarsz lenni az 1-es típusú diabétesszel, nézd meg a MentaPro Alapítvány kisfilmjét.